NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مَحْمُودُ
بْنُ خَالِدٍ
حَدَّثَنَا
مَرْوَانُ
حَدَّثَنَا
الْهَيْثَمُ بْنُ
حُمَيْدٍ
أَخْبَرَنَا
الْعَلَاءُ
بْنُ الْحَارِثِ
عَنْ
مَكْحُولٍ
عَنْ أَبِي
أَسْمَاءَ
الرَّحَبِيِّ
عَنْ
ثَوْبَانَ
عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
أَفْطَرَ
الْحَاجِمُ
وَالْمَحْجُومُ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَرَوَاهُ
ابْنُ ثَوْبَانَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ
مَكْحُولٍ
بِإِسْنَادِهِ
مِثْلَهُ
Sevbân (r.a.)'dan Peygamber
(s.a.v.)'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir;
"Kan alanın ve kan
aldıran'ın orucu bozuldu."
Ebû Dâvud dedi ki;
Sevbân'ın oğlu, bu hadîsin benzerini babasından o da Mekhûl'den, Mekhul'den önceki
isimler aynı kalmak şartıyla rivayet etmiştir.
İzah:
Ebû Davud'un
ta'Iik'inde geçen, Sevbân'ın oğlu aslında, Sevbân'ın oğlu Sâbit'in oğludur.
Yâni Sevbân'ın torunu Abdurrahman'dır. Musannif; Abdurrahman'ı dedesine nisbet
etmiştir.
Görüldüğü gibi bu hadîs,
lâfız ve manâ itibâriyle, öncekinin aynıdır. Ebû Davud'un hadîsi tekrarlaması,
isnâdındaki farklılıktan dolayıdır, Buna göre; Sevbân (r.a.)'ın hadîsi, Ebû
Davud'a üç ayrı yoldan intikâl etmiştir. Bu isnâdlar, hadîsin metninde
görülmektedir.
Ebû Davud'un
Sünen'inde, kan alan ve aldıranın orucunun bozulduğunu bildiren hadisler
Şeddâd ve Sevbân (r.anhümâ)'dan gelmiştir. Ancak burada olmamakla beraber,
Nesâîde aynı manâyı ifâde eden haberler; Ebû Hureyre, Hz. Aişe, îbn Abbas,
Bilâl, Ebû Musa, Ma'kıl b. Yesâr, Ali b. Ebî Talib, Üsâme b. Zeyd ve
Ebû'd-Derdâ (r.anhüm) tarafından gelmiştir. Tirmizî'de; Rafî b. Hudeyc'den,
İbn Adiyy'de; İbn Ömer ve Ebû Zeyd el-Ensârî'den, Ukaylî'de; İbn Mesûd'dan,
Bazzâr'da da Semûre'den (r.anhüm) aynı manaya gelen rivayetler bulunmaktadır.